آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

خلاصه

با افزایش سن افراد، طبیعی است که پوست نازک تر، خشک تر و افزایش چین و چروک و سایر علائم پیری را تجربه کنند. با این حال، انتخاب های محیطی و سبک زندگی شما گاهی می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شما شود. برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، مقاله ما را دنبال کنید.

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۷ مهر
290بازدید
آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

از حدود 25 سالگی اولین علائم پیری در سطح پوست آشکار می‌شود. خطوط ریز ابتدا ظاهر و چین و چروک، کاهش حجم  و از دست دادن خاصیت ارتجاعی  به مرور زمان محسوس می‌شود.

پوست ما به دلایل مختلف پیر می‌شود. بسیاری از دلایل پیری پوست کاملا طبیعی هستند و قابل تغییر نیستند. با این حال، عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث پیری زودرس پوست شوند و این عوامل می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند. یک رویکرد جامع به سبک زندگی و مراقبت از پوست می‌تواند به کاهش علائم قابل مشاهده پیری پوست و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک کند. درک روشی که عوامل داخلی و خارجی بر ساختار و عملکرد پوست تأثیر می‌گذارند می‌تواند به اطلاع‌رسانی در مورد درمان و مراقبت کمک کند.

 

آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

 

علائم پیری پوست چیست؟

سه علامت اصلی پیری پوست وجود دارد که هر کدام به روشی متفاوت روی پوست صورت تأثیر می‌گذارد:

چین و چروک

اولین نشانه های قابل توجه پیری پوست خطوط و چین و چروک است. چین و چروک های کوچک و کم عمق  که به عنوان خطوط خنده یا پای کلاغ شناخته می‌شوند، در گوشه های بیرونی چشم قابل توجه هستند. اینها ممکن است در حدود 30 سالگی ظاهر شوند، اما سن همه ما متفاوت است و سن ما بستگی به ژنتیک و سبک زندگی ما دارد. به دنبال این خطوط ریز چین و چروک روی پیشانی ایجاد می‌شود. در ابتدا این موارد تنها زمانی قابل مشاهده هستند که پوست ما حرکت می‌کند و حالات صورت خود را تغییر می‌دهیم و به عنوان چین و چروک های پویا شناخته می‌شوند. با افزایش سن، آنها برجسته تر شده و به چین و چروک های دائمی تبدیل می‌شوند که حتی زمانی که صورت ما ساکن است، قابل مشاهده است. اخم باعث ایجاد خطوط عمودی بین ابروها می‌شود.

از دست دادن حجم

تشخیص از دست دادن حجم و خطوط صورت ممکن است دشوار باشد. اولین علائم کاهش حجم لب ها زمانی است که رژ لب شروع به خونریزی می‌کند. از دست دادن حجم صورت منجر به افتادگی پوست، صاف شدن گونه ها و ظاهر شدن "گردن بوقلمون" می‌شود. ظاهر کلی صورت را تغییر می‌دهد که می‌تواند منفی، غمگین یا خسته به نظر برسد. چین‌هایی که بین بینی و دهان ایجاد می‌شود، که به نام چین نازولبیال شناخته می‌شود، با افتادگی پوست و کاهش حجم نیز مرتبط است.

از دست دادن خاصیت ارتجاعی و چین و چروک های عمیق

همانطور که پوست ما بالغ می‌شود ساختار آن ضعیف و خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می‌دهد. پوست همچنین خشک‌تر می‌شود، «چروز»‌تر به نظر می‌رسد و درخشندگی‌ای را که با پوست جوان مرتبط می‌دانیم از دست می‌دهد. باز هم، از آنجایی که پوست ما به اندازه ما فردی است، این تغییرات در سنین مختلف قابل مشاهده است، اما بیشتر در افراد بالای 50 سال تجربه می‌شود.

علل و محرک ها

پوست به دلیل ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی پیر می‌شود. درک این عوامل به ما کمک می‌کند تا با افزایش سن از پوست مراقبت کنیم، علائم قابل مشاهده پیری پوست را کاهش دهیم و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم.

 

آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

 

روند پیری پوست چگونه کار می‌کند؟

پیری پوست در هر لایه ای از پوست اتفاق می‌افتد و در سطح خود را نشان می‌دهد.

لایه های اپیدرمی

از دست دادن محتوای اسید هیالورونیک، گردش سلولی کندتر و کاهش تولید سبوم در سطح پوست، زبری و خشکی پوست را بیشتر می‌کند. با بالا رفتن سن این لایه خاص پوست نسبت به اشعه های خورشید حساس تر می‌شود. پوست در ترمیم خود کارایی کمتری دارد و کاهش عملکرد سیستم ایمنی می‌تواند منجر به افزایش عفونت‌های پوستی همراه با کندتر بهبود زخم شود.

لایه های پوستی

از حدود 25 سالگی، کلاژن، یکی از اجزای سازنده پوست، هر سال 1٪ کاهش می‌یابد. این امر همراه با کاهش الاستین عملکردی منجر به از هم گسیختگی بافت پوستی می‌شود. ساختار پوست به خطر افتاده است و خطوط ریز و چین و چروک احتمال بیشتری دارد. همانطور که پوست ما بالغ می‌شود، خاصیت ارتجاعی کاهش می‌یابد و چین و چروک های عمیق تری  ایجاد می‌شود. تولید اسید هیالورونیک - فراوان در پوست های جوان - کند می‌شود، بنابراین سلول های پوست در اتصال به آب کمتر موثر هستند و پوست مستعد خشکی است. همچنین ضعیف تر و مستعد آسیب و شکستگی مویرگ ها می‌شود. کاهش ریز گردش خون به معنای تحویل کمتر تغذیه و اکسیژن به سطح است که منجر به کاهش درخشندگی پوست جوان می‌شود.

لایه های زیر پوستی

در لایه های عمیق تر، قابل توجه ترین تغییرات کاهش اندازه و تعداد سلول های ذخیره کننده چربی در لایه چربی است. این منجر به افتادگی پوست و از دست دادن حجم می‌شود و می‌تواند منجر به چین و چروک عمیق  و گود شدن شقیقه ها و گونه ها شود.

 

علل داخلی پیری پوست چیست؟

برخی از دلایل پیری پوست اجتناب ناپذیر هستند. سن بیولوژیکی ما تغییرات ساختاری پوست و کارایی عملکرد سلولی را تعیین می‌کند. اینها هر سال که می‌گذرد کند می‌شوند.

تاثیرات هورمونی کاهش سطح استروژن (دستورالعمل دادن به هورمون ها) منجر به کاهش پیام بین سلول ها می‌شود.

خون رسانی ضعیف به پوست به این معنی است که تحویل مواد مغذی و اکسیژن به سطح پوست با مشکل مواجه می‌شود. درخشندگی که از ویژگی های پوست جوان است محو و پوست کدرتر می‌شود.

ژنتیک نقش کلیدی در پیری پوست دارد. فتوتایپ و نوع پوستی که ما با آن متولد می‌شویم، در سرعت ظاهر شدن علائم پیری در سطح پوست تفاوت دارد. مثلا:

  • پوست روشن یا فتوتیپ I – II و/یا پوست حساس نسبت به فتوتیپ تیره تر V-VI در سنین پایین تر مستعد چین و چروک است.
  • فوتوتایپ III می‌تواند مستعد ایجاد رنگ ناهموار پوست باشد، اما چین و چروک ها در سنین بالاتر نسبت به سایر فوتوتیپ ها ظاهر می‌شوند.

 

آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

 

علل خارجی پیری پوست چیست؟

عوامل خارجی موثر بر سرعت پیری پوست همگی به دلیل یک فرآیند هستند: استرس اکسیداتیو.

استرس اکسیداتیو مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد را آزاد می‌کند که از یک الکترون منفرد جفت نشده در یک لایه بیرونی تشکیل شده است. رادیکال های آزاد با آسیب رساندن به ساختارهای سلولی پوست و شکستن اجزای پوست مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و الاستین عملکردی باعث پیری زودرس می‌شوند. در شرایط عادی، رادیکال‌های آزاد توسط آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پوست: مولکول‌هایی با توانایی جذب و توقف آن‌ها، جذب و خنثی می‌شوند. با این حال، با گذشت زمان، توانایی پوست برای غیرفعال کردن رادیکال‌های آزاد کاهش می‌یابد. نتیجه آسیب به تمام اجزای سلول های پوست است.

استرس اکسیداتیو توسط عوامل مختلف سبک زندگی تحریک و تسریع می‌شود:

آفتاب

اشعه‌های خورشید عامل خارجی اولیه پیری پوست از طریق استرس اکسیداتیو هستند. آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید به عنوان پیری نور شناخته می‌شود  و رنگدانه های ناهموار اغلب یکی از اولین علائم قابل مشاهده است. و این فقط قرار گرفتن در معرض طولانی مدت UV نیست که باعث آسیب پوست می‌شود. قرار گرفتن در معرض روزانه روی پوست نیز تأثیر می‌گذارد. انواع ضد آفتاب مناسب در روژاگروپ با کیفیت فوق‌العاده عرضه می‌شود.

آلودگی

قرار گرفتن در معرض آلودگی، معمولا در شهرها، می‌تواند باعث انتشار رادیکال های آزاد آسیب رسان پوست شود. آلودگی همچنین اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بدتر و استرس اکسیداتیو را تسریع می‌کند.

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در سیگار مسئول افزایش تعداد رادیکال های آزاد در پوست هستند. آنها مانند آلودگی، اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تشدید می‌کنند که منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود.

تغذیه

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی با توانایی خنثی کردن رادیکال های آزاد هستند که به پوست آسیب می‌رسانند و پیری پوست را تسریع می‌کنند. خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان بخش مهمی از مراقبت از پوست ما با افزایش سن است.

مراقبت از پوست نامناسب

اگر مراقبت نادرست از پوست صورت گیرد یا از محصولاتی استفاده کنید که پوست را تحریک می‌کنند، سریعتر پیر می‌شود. پاکسازی کامل با استفاده از محصولات ملایم مناسب برای نوع پوست، همراه با استفاده منظم از محصولات مراقبتی که دغدغه اصلی پوست را هدف قرار داده اند، به مراقبت از پوست کمک می‌کند. محافظت موثر در برابر آفتاب کلید جلوگیری از پیری زودرس پوست است. 

 

آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

 

چگونه می توان از پیری پوست مراقبت کرد و پیری زودرس پوست را کاهش داد؟

درک فرآیند پیری پوست تصمیم گیری در مورد بهترین روش مراقبت از آن را تعیین می‌کند. سه علامت کلیدی پیری: خطوط ریز و چین و چروک، افتادگی پوست و کاهش حجم  و از دست دادن خاصیت ارتجاعی و چین و چروک های عمیق در مقالات جداگانه با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است.

یک رویکرد جامع به سبک زندگی و مراقبت از پوست می تواند به جلوگیری از پیری زودرس پوست و کاهش علائم قابل مشاهده پیری پوست کمک کند.

سبک زندگی

از آنجایی که استرس اکسیداتیو عامل خارجی اولیه پیری پوست است، تغییرات سبک زندگی باید بر به حداقل رساندن اثرات آن متمرکز شود.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن به طور قابل توجهی پیری را تسریع می‌کند، خاصیت ارتجاعی را کاهش می‌دهد و باعث تیرگی می‌شود. ترک سیگار به بهبود ظاهر پوست کمک می‌کند.

مراقبت از پوست

پوست با هر مرحله از زندگی تغییر می‌کند و نحوه مراقبت از آن باید منعکس کننده نیازهای در حال تغییر آن باشد.

یک روتین خوب مراقبت از پوست بخش مهمی از یک رویکرد جامع برای درمان تمام علائم پیری است: چین و چروک، کاهش حجم، از دست دادن خاصیت ارتجاعی و شرایط مرتبط مانند خشکی ناشی از سن یا پیری حساس پوست.

اگر پوست شما سالم است، مراقبت خوب تضمین می‌کند که سالم بماند. اگر نه، یک روال ثابت می‌تواند به بهبود آن کمک کند. یک روتین مراقبت از پوست باید از سه مرحله تشکیل شود: پاکسازی، مراقبت و محافظت در برابر آفتاب.

  • پاک کننده برای پاک کردن آرایش، آلودگی و مواد شیمیایی از روی پوست. این امر حیاتی است، زیرا مواد شیمیایی روی سطح در نتیجه آلودگی می‌توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو شوند. پاک کننده های ملایم اما موثر، طیف پاک کننده های cliven، به تنفس بهتر پوست کمک می‌کند.
  • با محصولاتی که نگرانی اصلی پیری شما را برطرف می‌کند، پوست را دوباره پر و آبرسانی کنید. eveline به طور ویژه برای رفع اولین علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک فرموله شده است. محصولات اولاین  با پر کردن چین و چروک های عمیق و بازتعریف خطوط صورت برای اثر لیفتینگ، افتادگی پوست و کاهش حجم را برطرف می کند. همچنین پوست بالغ را تغذیه، چین و چروک های عمیق را پر می‌کند و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد.
  • محافظت کنید. محافظت از پوست در برابر اشعه های خورشید، حتی در روزهای ابری، مهم ترین گام برای جلوگیری از پیری زودرس پوست است . کرم روزی را انتخاب کنید که حاوی SPF باشد و از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کند یا برای قرار گرفتن در معرض شدیدتر، از یک محصول مخصوص محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید . 
  • همچنین می توان از کرم هایی با رنگدانه های رنگی برای یکنواختی رنگ پوست و اصلاح رنگ صورت استفاده کرد. کرم سی سی را انتخاب کنید که رنگ پوست را برای داشتن پوستی درخشان یکدست می‌کند.

 

 

آشنایی با پیری پوست – چگونه پوست پیر می‌شود و چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟

عضویت در خبرنامه قبل از همه از محصولات جدید و تخفیف ها با خبر شوید